The Effectiveness of Reality Counseling to Improve Low Self-Concept of Students Age 13-15 of SMP Negeri 3 Banyuwangi
DOI:
https://doi.org/10.31537/jeti.v6i1.1338Keywords:
reality counseling, self-conceptAbstract
Self-concept is a very determining factor in interpersonal communication. This research aims to determine the effectiveness of reality counseling to improve the low self-concept of class VIII students at SMP Negeri 3 Banyuwangi. This study used a quasi-experimental research design, with the Purposive Sampling Area method to determine the research area. Determining the number of respondents, researchers used purposive sampling with a total of 6 students. This study uses the rating scale method (rating scale), interviews and documentation. Based on data analysis using the Wilcoxon test formula, the number is -2.201 with a significant level of <0.05, namely 0.028, thus there is an increase in the self-concept of class VIII students of SMPN 3 Banyuwangi. This shows that reality counseling is effective for improving the self-concept of class VIII students of SMP Negeri 3 Banyuwangi
References
References
Arikunto, Suharsimi. 2007. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Aqib, Zainal. 2012. Ikhtisar Bimbingan & Konseling di Sekolah. Bandung : Yrama Widya.
Burns, R. B. 1993. Konsep Diri Teori, Pengukuran, Perkembangan, dan Perilaku. Jakarta: Arcan
Capuzzi, David et al. 1987. Counseling & psychotherapy Theories and interventions. Ohio: Prentice Hall Education, Career & Technology.
Corey, Gerald. 2007. Teori dan Praktek Konseling & Psikoterapi. Bandung: Rafika Aditama
Ghufron & Risnawita S. 2016.Teori-teori Psikologi. Jogjakarta. AR-RUZZ MEDIA.
Gibson, R. L & Mitchell, M. H. 2011. Bimbingan Konseling. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Heriyadi, Akbar. 2012. Meningkatkan penerimaan diri (self acceptance) siswa kelas VIII melalui konseling realita di SMP Negeri 1 Bantarbolang kabupaten Pemalang tahun ajaran 2012/2013. Skripsi UNNES.
Latipun. 2011. Psikologi Konseling. Malang : Universiatas Muhammadiyah Malang.
Lubis. 2011. Dasar-dasar Konseling Dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Masyhud, Sulthon. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan (LP4MPK).
Puspasari, Anis. 2016. Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Kesulitan Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 7 Jember Semester Genap Tahun Pelajaran 2015-2016. Skripsi. Jember: IKIP PGRI.
Rakhmat, Jallaludin. 2007. Psikologi Komunikasi. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.
Rasdjidan. 1988. Pengantar Teori-teori Konseling. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
Rizkiyani. 2012. Pengaruh konseling kelompok terhadap konsep diri remaja di Panti Asuhan Darul Hadlonah Semarang. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.
Rohmah, Syanti. 2016. Pengaruh Layanan Informasi Narkoba Terhadap Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba Bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Jember: IKIP PGRI.
Salahudin. 2010. Bimbingan & Konseling. Bandung : CV Pustaka Setia.
Setyaningsih, Tri Septi. 2011. Pendekatan konseling realita dalam mengubah konsep diri negatif siswa Broken Home. Skripsi UNNES.
Siregar, Sofyan. 2015. Statistika Terapan Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta : PRENADAMEDIA GROUP.
Siregar, Sofyan. 2017. Statistik Parametik Untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sobur, Alex. 2003. Psikologi Umum. Bandung : CV Pustaka Setia.
Sugiarti. 2014. Konseling Realita. Online at https://srisugiarti05.wordpress.com/ 2014/05/08/konseling-realita/030517
Sugiyono.2016.Metode Penelitian &Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta.
Zamzuri, Ahmad. 2012. Pengaruh bimbingan kelompok terhadap konsep diri siswa kelas VII B MTs Roudlatul Tholibin Jekulo Kudus tahun pelajaran 2012/2013. Skripsi Universitas Muria Kudu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Erina Nuraini, endra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.