Effect of Flash Card Media Effectiveness on Beginning Reading Ability and Symbolic Thinking in Early Childhood 5-6 Years: Case Study in Kindergarten. Imam Syafi'I Jember Odd Semester 2022-2023 Academic Yea

Authors

  • Lely Widorini Kurniawati

DOI:

https://doi.org/10.31537/jeti.v6i1.1328

Keywords:

flashcard, initial reading ability, symbolic thinking

Abstract

Learning media is an important tool in supporting the effectiveness of learning in schools, one of the visual learning media uses flash card media that displays a series of cards containing pictures, letters, and words that can attract interest in learning for early childhood. This study aims to see the effect of the effectiveness of flashcard media on the ability to read the beginning and think symbolically in early childhood 5-6 at Imam Syafi'i Kindergarten. This study uses a simple regression analysis method to see the effect of effectiveness of flashcard media on the ability to read beginning and think symbolically in early childhood 5-6 in Imam Syafi'i Kindergarten. It was concluded that partially the flash card media had a significant effect on beginning reading ability, partially the flash card media had a significant effect on children's symbolic thinking while simultaneously the flash card media had a significant effect on children's beginning reading ability and symbolic thinking

References

‘Aisyah, H. N. (2021). Identifikasi Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 42–49. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.38741

Ardiana, R. (2022). Strategi Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak Kanak. Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.116

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada.

Baiq Widya Ningsih, Siti Istingsih, I. S. J. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Keterampilan Membaca Muatan Materi Bahasa Indonesia. Journal of Classroom Action Research Vol 4, 4(3), hlm.130. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i3.1924

Fatriansari, A. (2021). Pemberian Kartu Flash Terhadap Kemampuan Membaca Anak Tk Azhariyah 12 Ulu Palembang. Jurnal Kesehatan Dan Pembangunan, 11(21), 13–18. https://doi.org/10.52047/jkp.v11i21.93

Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penggunaan media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 108. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i2.302

Khairani, M. (2016). Media Flashcard braille Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunanetra. Pendidikan Khusus, 1–5.

Kurniawan, M. I. (2015). Tri Pusat Pendidikan Sebagai Sarana Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. Pedagogia?: Jurnal Pendidikan, 4(1), 41–49. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.71

Lestari, E. . (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Kelas 1 Sd Negeri 01 Sitiung Kabupaten Dharmasraya. Cons. Educ. Couns. J, 1(2), 112. https://doi.org/10.36841/consilium.v1i2.1098

Meha, N., & Hengelina. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di Bimba Aiueo Unit Alinda Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 21–26.

Patiung, D., Ismawati, I., Herawati, H., & Ramadani, S. (2019). Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia 3-4 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 25. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9223

Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587

Priyono, Henrianti, F., Anayanti, R., & Pudyaningtyas, A. R. (2021). KEMAMPUAN BERPIKIR SIMBOLIK PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. KUMARA CENDEKIA, 9(4).

Putri, Z. A. J. and A. B. E. (2020). Evaluasi Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Tunas Mulya Kota Jambi. Kindrgarten J. Islam. Early Child. Educ., 3(2), 93–106. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i2.10877

Rahmawati, L., & Puspitasari, R. N. (2022). Efektivitas Media Flash Card Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Alfabet Anak Usia 4 – 5 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 01(01), 54–66. https://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/kindergarten/index

Resti Aulia, B. N., & Budiningsih, C. A. (2021). Tingkat Pemahaman Guru Taman Kanak-kanak di Lombok dalam Stimulasi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2259–2268. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1082

Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berdasarkan Strandar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385

Ulfa, N. M. (2020). Analisis Media Pembelajaran Flash Card Untuk Anak Usia Dini. Genius, 1(1), 34–42. https://doi.org/10.35719/gns.v1i1.4

Yoga, Y., Syukri, M., & Amalia, A. (2023). Pengaruh Media Flashcard Dalam Pembelajaran Mengenal Huruf Terhadap Perkembangan Kognitif Berpikir Simbolik Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 12(3), 1015–1020. https://doi.org/10.26418/jppk.v12i3.63838

Yuhani`ah, R. (2022). Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Pendidikan Seksual Anak. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 3(2), 163–185. https://doi.org/10.58561/jkpi.v1i2.34

Zulfa, E. R., & Djamali, F. (2018). Pengaruh Permainan Flash Card Terhadap Kemampuan Membaca Pada Siswa Usia 4-6 Tahun di RA Ar-Ridlwan Ajung Jember Tahun Ajaran 2015/2016. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 1(2), 136–144.

Zuraini, Z., Listia Dewi, S., Misnawati, M., Misnar, M., & Zulhelmi, Z. (2020). Pelatihan Belajar Bahasa Inggris Menggunakan Flash Card Test Untuk Anak Usia Dini Saat New Normal. RAMBIDEUN?: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 10–13. https://doi.org/10.51179/pkm.v3i3.73

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Kurniawati, L. W. (2023). Effect of Flash Card Media Effectiveness on Beginning Reading Ability and Symbolic Thinking in Early Childhood 5-6 Years: Case Study in Kindergarten. Imam Syafi’I Jember Odd Semester 2022-2023 Academic Yea. Journal of Education Technology and Inovation, 6(1), 47–58. https://doi.org/10.31537/jeti.v6i1.1328

Issue

Section

Articles