Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa
Main Article Content
Abstract
This research aims to determine the effect of the Teams Games Tournament (TGT) type cooperative learning model assisted by wordwall media on the learning outcomes of class X students at SMA Negeri 2 Bondowoso. The type of research used is a quasi-experimental design using a nonequivalent control group design. Sampling used purposive sampling in class XA as the control class and class XF as the experimental class. Data collection techniques are tests, interviews and documentation. The data analysis technique used is the Independent Sample t Test. The results of the research show that there is an influence of the Teams Games Tournament (TGT) cooperative learning model assisted by wordwall media on student learning outcomes with a significant value of 0.003 < 0.05. This shows that the use of the Team Games Tournament (TGT) type cooperative learning model assisted by wordwall media has a significant influence on student learning outcomes. As a recommendation, teachers provide attention, direction and learning media to students so that they can be maximally active in discussions. Schools can also improve the quality of facilities by expanding Wi-Fi coverage.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana., Nursaadah, R., dan Putri Sopian, S B. (2022) ‘Primary?: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 Nomor 6 Desember 2022 Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Development of Word Wall Educative Game As Learning Media To Understand Islamic Religious Education Learning Subjects for Eleme’, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), pp. 1835–1852.
Alfina Hidayaty, M. Q. (2022). Pengaruh Media Wordwall terhadap Minat dan Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan .
Aribowo, E. K. (2020). Wordwall: Media Pembelajaran Interaktif Mulai dari Quiz, Wordsearch, hingga Anagram. Diambil kembali dari https://www.erickunto.com/2020/11/wordwall-media-pembelajaran-interaktif.html. diakses pada 28 Februari 2023 pukul 11.27).
Dendo, A., Purwati, T., Prasetyo, N. E., dan Sefaverdiana, P.V. (2021) ‘Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament Berbantuan Media Monopoli Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi’, Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 2(01), pp. 211–216. doi: 10.33503/prosiding.v2i01.1538.
Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajarn Inovatif. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gunawan, I., Ulfatin, N., Sunandar, A., Kusumaningrum, D.E., dan Triwiyanto, T., (2017) ‘Pendampingan Penerapan Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum 2013’, Jurnal Abdimas Pedagogi, 1(1),pp.37–47.Availableat:http://journal2.um.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/1950/1139.
Iryanto, N. D. (2021) ‘Jurnal Basicedu’, Jurnal Basicedu, 5(5), pp. 3829–3840.
Mahnun, N. (2018). Implementasi pembelajaran online dan optimalisasi
pengelolaan pembelajaran berbasis online di perguruan tinggi islam
dalam mewujudkan world class university. IJEM: Kajian Teori dan
Hasil Penelitian Pendidikan, 1(1), 29–36.
Octavia, S. A. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: CV BUDI UTAMA.
Pamungkas, Z. S. Randriwibowo, A., Ayu Wulansari, L. N., Melina, N. G., dan Purwasih, A. (2021) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih Informasi artikel abstrak Sejarah artikel: Diterima Revisi Dipublikasikan’, Social Pedagogy: Journal of Social Science Education,2(2).Availableat:https://ejournal.metrouniv.ac.id/index.php/social-pedagogy.
Rachmawati, H. (2019) ‘Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) dengan Media Pembelajaran Kotak dan Kartu Misteri (Kokami) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kelas X Akuntansi di SMK Muhammadiyah 1 Wates Tahun Ajaran 2017/2018.’, Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 8(1), pp. 20–26.
Rusman, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: Rajawali Pers.
Sari, R. N., Nazmi, R. dan Zulfa, Z. (2021) ‘Pengaruh Game Word Wall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X Mipa Sma 2 Lubuk Basung’, Puteri Hijau?: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), p. 76. doi: 10.24114/ph.v6i2.28828.
Sherianto, Wordwall, Aplikasi Bermain Sambil Belajar, (http://www.cocokpedia.net/2020/07/wordwall-aplikasi-bermainsambil-belajar.html, diakses pada 28 Februari 2023 pukul 08.25).
Siregar. (2014). Metode penelitian kuantitatif dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual dan SPSS. Jakarta: Kencana.
Suandika, I. K. A., Nugraha, I. N. P. dan Dewi, L. J. E. (2020) ‘Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Pekerjaan Dasar Otomotif Siswa Kelas X TKRO SMK Negeri 1 Denpasar’, Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 8(2), pp. 69–78. doi: 10.23887/jptm.v8i2.27599.
Sugiyono. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.
Utari, F. D., Barlian, I. dan Deskoni, D. (2018) ‘Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Muhammadiyah 2 Palembang’, Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 5(1), pp. 40–49. doi: 10.36706/jp.v5i1.5635.
Wahyuningtyas, R., dan Sulasmono, B. S.(2020).Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23-27.
Yuniarti, Y., Budiman, N., dan Ayudyaningtias, N. (2023). Penggunaan Meia Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI Pada Pembelajaran Ipa Materi Tata Surya. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1097-1108.